Brev:
Kost og søvn - dreng som har været meget syg - 13 mdr.
24. juli 2011
Alder:
13 mdr.
Kost og søvn - dreng som har været meget syg - 13 mdr.
Kære Helen.
Efter at have læst mange breve og besvarelser herinde, har vi nu besluttet os for selv at skrive til dig.
Vi er de heldige forældre til en skøn dreng på nu 13 måneder. Kristian er altid ved egen læge og sundhedsplejerske blevet vurderet til at være en meget kvik, aktiv og glad lille dreng. Og det er han også! Men vi har alligevel to store frustrationer herhjemme, som vi selv tror hænger sammen, nemlig kost og søvn.
Kristian var ved 1 års undersøgelse (for 1 mdr. siden) 77.5 cm. lang og vejede 10 kg. Han har aldrig været en tyk dreng (53 cm og 3170 g. ved fødslen), hvilket også er OK., men vi syntes nu han er ved at blive lidt for slank. Jeg har vejet ham på vores egen vægt, og selvom jeg ikke 100 % kan stole på det, så viser vægten nu kun 10.2.
Vores situation er den, at vi lige nu holder en måneds sommerferie, eller går Kristian til daglig i dagpleje, hvilket han har gjort siden han var 7 måneder, og det går på alle måder rigtig godt i dagplejen.
Dog har Kristian været meget syg (overvejende virus), og har tendens til at producere meget høj feber. De dage hvor Kristian er syg, spiser han selvfølgelig ikke så meget.
Vores første frustration er, at Kristian er meget småtspisende, og det er ligesom om, at måltiderne er blevet en konflikt istedet for noget der er hyggeligt, hvilket jeg er meget ked af. Vi gør det, at vi giver Kristian mad inden vi selv spiser, da han stadig bliver madet (overvejende) og så sidder han med ved bordet og spiser et stykke brød, en kiks, eller noget andet når vi spiser.
Han afviser meget hurtigt maden, og jeg prøver at lokke mere i ham. Nogen gange lykkedes det, andre gange ikke. Han spiser følgende i løbet af dagen:
Kl. 6.00 Havregrød (helt klart favorit-måltidet). Spiser ofte en hel portion (1 del. havregryn, 2 dl. vand, letmælk, en ½ most banan og en smørklat) + mælk i kop.
Kl. 9.00 1 ostehaps + ½ bolle + vand i kop. Afviser nogen gange bollen.
Kl. 11.00 ½ stykke rugbrød med leverpostej + smør. / frikadelle / æg mv. + mælk i kop. Dette måltid er en kamp
Kl. 15.00 1 ostehaps + ½ bolle + 100 ml. yougurt naturel med most banan + mælk i kop. Spiser nogen gange ikke det hele
Kl. 17.30 aftensmad bestående af f.eks. lasagne, kartofler/ forskelligt kød eller fisk / forskelligt grønt/sovs. Spiser ofte en meget lille portion
Kl. 19.45 natflaske ml. 180-250 ml. vælling
Jeg er bange for at Kristian spiser for lidt. Samtidig kan jeg ikke få ham til at spise frugt (med mindre det er most i havregrød/yougurt). Jeg har prøvet alt muligt forskelligt slags, og prøvet at give ham det i stykker eller most det, men hver gang ligner han en "sur citron" og spytter det ud.
Som noget nyt her i sommerferien, har vi skippet morgenluren, så Kristian kun sover en middagslur. Grundet til det var, at han vågnede meget tidligt (ofte kl. 5.00) og ikke ville sove mere, og han var svær at ligge til lur og aften.
Jeg tror på det er det rigtige for Kristian (han er blevet meget nem at få til at sove til middag og aften og virker faktisk gladere). Lige nu sover han middagslur fra kl. 12.00 til 14.00/14.30 og bliver puttet kl. 20.00, og vågner som regl kl. 6.00. Det er kun 12 timers søvn/døgn, er det nok? Det der er mærkeligt er, at han sover faktisk kortere middagslur nu, hvor vi har skippet morgenluren (sov før 3 timer til middag).
Kristian har altid været meget vågen om natten og er det indimellem stadig. (vi har haft få perioder, hvor han har sovet igennem uden at vågne). Han vågner ofte mellem 24 og 02 vil have mad. Hvis vi giver ham vand, græder han til han får en sutteflaske. Spiser ofte her 150-200 ml. Så han må jo være sulten. Ofte sover han så til kl. 06.00, men selvom vi har skippet morgenluren, så har han flere gange i denne uge vågnet kl. 05.00 og nægtet at sove mere. Det er kun 9 timers søvn, og er tydeligvis ikke nok for ham, da han så er pylret, så er der lang tid til middag!
Vi er meget i tvivl om "vi gør det rigtige". F.eks. er vi efterhånden meget frustrerede over stadig at skulle op og give mad om natten (han vågner ofte også flere gange for bare at blive puttet) og ikke mindst at skulle op kl. 5.00. Vi er også bekymret for, om han er for træt til at spise frokost, da vi har fjernet morgenluren. (jeg har prøvet at skifte mellem at made ham, have ham på skødet, skære små hapser ud osv.) Det ender ofte med han bliver rigtig ked af det. Jeg tænker selvfølgelig, at hans manglende indtag om dagen gør, at han er sulten om natten.
Det var en lang beskrivelse, håber meget på en lille åbenbaring. Vi elsker vores lille dreng, og især jeg bliver meget frustreret og ked af, at det ikke "bare kører" istedet for måltids-konflikter, og en efterhånden ubeskrivelse træthed fra vores side. Jeg har før tænkt, at tiden var med os, og ved 1 års alderen føler man sig sikker i rollen som mor og at han også ville sove bare rimelig godt. Men sådan syntes jeg ikke helt det er :-).
Hilsen en bekymret mor