Kost og søvn - dreng som har været meget syg - 13 mdr.

24. juli 2011

Alder:
13 mdr.

Kost og søvn - dreng som har været meget syg - 13 mdr.

Kære Helen.

Efter at have læst mange breve og besvarelser herinde, har vi nu besluttet os for selv at skrive til dig.
Vi er de heldige forældre til en skøn dreng på nu 13 måneder. Kristian er altid ved egen læge og sundhedsplejerske blevet vurderet til at være en meget kvik, aktiv og glad lille dreng. Og det er han også! Men vi har alligevel to store frustrationer herhjemme, som vi selv tror hænger sammen, nemlig kost og søvn.

Kristian var ved 1 års undersøgelse (for 1 mdr. siden) 77.5 cm. lang og vejede 10 kg. Han har aldrig været en tyk dreng (53 cm og 3170 g. ved fødslen), hvilket også er OK., men vi syntes nu han er ved at blive lidt for slank. Jeg har vejet ham på vores egen vægt, og selvom jeg ikke 100 % kan stole på det, så viser vægten nu kun 10.2.

Vores situation er den, at vi lige nu holder en måneds sommerferie, eller går Kristian til daglig i dagpleje, hvilket han har gjort siden han var 7 måneder, og det går på alle måder rigtig godt i dagplejen.

Dog har Kristian været meget syg (overvejende virus), og har tendens til at producere meget høj feber. De dage hvor Kristian er syg, spiser han selvfølgelig ikke så meget.

Vores første frustration er, at Kristian er meget småtspisende, og det er ligesom om, at måltiderne er blevet en konflikt istedet for noget der er hyggeligt, hvilket jeg er meget ked af. Vi gør det, at vi giver Kristian mad inden vi selv spiser, da han stadig bliver madet (overvejende) og så sidder han med ved bordet og spiser et stykke brød, en kiks, eller noget andet når vi spiser.

Han afviser meget hurtigt maden, og jeg prøver at lokke mere i ham. Nogen gange lykkedes det, andre gange ikke. Han spiser følgende i løbet af dagen:

Kl. 6.00 Havregrød (helt klart favorit-måltidet). Spiser ofte en hel portion (1 del. havregryn, 2 dl. vand, letmælk, en ½ most banan og en smørklat) + mælk i kop.

Kl. 9.00 1 ostehaps + ½ bolle + vand i kop. Afviser nogen gange bollen.

Kl. 11.00 ½ stykke rugbrød med leverpostej + smør. / frikadelle / æg mv. + mælk i kop. Dette måltid er en kamp

Kl. 15.00 1 ostehaps + ½ bolle + 100 ml. yougurt naturel med most banan + mælk i kop. Spiser nogen gange ikke det hele

Kl. 17.30 aftensmad bestående af f.eks. lasagne, kartofler/ forskelligt kød eller fisk / forskelligt grønt/sovs. Spiser ofte en meget lille portion

Kl. 19.45 natflaske ml. 180-250 ml. vælling

Jeg er bange for at Kristian spiser for lidt. Samtidig kan jeg ikke få ham til at spise frugt ...

Annonce

... (med mindre det er most i havregrød/yougurt). Jeg har prøvet alt muligt forskelligt slags, og prøvet at give ham det i stykker eller most det, men hver gang ligner han en "sur citron" og spytter det ud.

Som noget nyt her i sommerferien, har vi skippet morgenluren, så Kristian kun sover en middagslur. Grundet til det var, at han vågnede meget tidligt (ofte kl. 5.00) og ikke ville sove mere, og han var svær at ligge til lur og aften.

Jeg tror på det er det rigtige for Kristian (han er blevet meget nem at få til at sove til middag og aften og virker faktisk gladere). Lige nu sover han middagslur fra kl. 12.00 til 14.00/14.30 og bliver puttet kl. 20.00, og vågner som regl kl. 6.00. Det er kun 12 timers søvn/døgn, er det nok? Det der er mærkeligt er, at han sover faktisk kortere middagslur nu, hvor vi har skippet morgenluren (sov før 3 timer til middag).

Kristian har altid været meget vågen om natten og er det indimellem stadig. (vi har haft få perioder, hvor han har sovet igennem uden at vågne). Han vågner ofte mellem 24 og 02 vil have mad. Hvis vi giver ham vand, græder han til han får en sutteflaske. Spiser ofte her 150-200 ml. Så han må jo være sulten. Ofte sover han så til kl. 06.00, men selvom vi har skippet morgenluren, så har han flere gange i denne uge vågnet kl. 05.00 og nægtet at sove mere. Det er kun 9 timers søvn, og er tydeligvis ikke nok for ham, da han så er pylret, så er der lang tid til middag!

Vi er meget i tvivl om "vi gør det rigtige". F.eks. er vi efterhånden meget frustrerede over stadig at skulle op og give mad om natten (han vågner ofte også flere gange for bare at blive puttet) og ikke mindst at skulle op kl. 5.00. Vi er også bekymret for, om han er for træt til at spise frokost, da vi har fjernet morgenluren. (jeg har prøvet at skifte mellem at made ham, have ham på skødet, skære små hapser ud osv.) Det ender ofte med han bliver rigtig ked af det. Jeg tænker selvfølgelig, at hans manglende indtag om dagen gør, at han er sulten om natten.

Det var en lang beskrivelse, håber meget på en lille åbenbaring. Vi elsker vores lille dreng, og især jeg bliver meget frustreret og ked af, at det ikke "bare kører" istedet for måltids-konflikter, og en efterhånden ubeskrivelse træthed fra vores side. Jeg har før tænkt, at tiden var med os, og ved 1 års alderen føler man sig sikker i rollen som mor og at han også ville sove bare rimelig godt. Men sådan syntes jeg ikke helt det er :-).

Hilsen en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor